چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پاکت تجهیزات پزشکی

ویژگی و کاربرد پاکت در تجهیزات پزشکی

بسته بندی تجهیزات پزشکی اکثرا به صورت پاکت و در دو گروه وی پک و رول ویکت تولید می گردد که پاکت های وی پک جهت استریل با گاز اتیلن اکساید تولید می شوند و رول های ویکت جهت استریل در محیط بخار و پلاسما استفاده می شوند.

پاکت تجهیزات پزشکی (وی پک) در بخش های مختلف دارو و درمان و همچنین در استریل نمودن بخشی از لوازم تجهیزات اتاق عمل بکار می رود.

پشت و رویه ی پاکت های وی پک متفاوت است به طوری که یک طرف از کاغذ مدیکال و یک طرف از فیلم پلیمری شفاف تشکیل شده است و این دو با استفاده از حرارت بهم دوخته می شوند.

پاکت بسته بندی تجهیزات پزشکی (وی پک) ویژگی هایی به شرح زیردارد :

  • گذردهی مناسب جهت عبور گاز استریل و بخار
  • قابلیت عبور اشعه گاما جهت استریل شدن محتویات بسته بندی
  • مقاومت در برابر پارگی
  • چاپ پذیری مناسب

موارد فوق تماما در بسته بندی تجهیزات پزشکی وجود دارد زیرا از یک طرف کاغذ مدیکال گذردهی گاز استریل و بخار را میسر می سازد و از طرف دیگر فیلم شفاف استحکام لازم را در بسته بندی ایجاد می نمایید. در سطح بین المللی پاکت های وی پک و ویکت کاملا شناخته شده است و در بسته بندی کالا های پزشکی و درمانی از جایگاه منحصر به فردی برخودار می باشد.

 

ویژگی های کاغذ مدیکال در پاکت بسته بندی وی پک :

کاغذ های مدیکال از جنس کرافت های سفید و مرغوب می باشد. کاغذ های مدیکال از استحکام خوبی برخوردارند. از ویژگی های دیگر کاغذ مدیکال منافذ موجود در آن می باشد که این منافذ قادر به عبور گاز اتیلن اکساید جهت استریل کردن محصول پزشکی هستند. کاغذ های مدیکال در گروه های مختلف استریل کاربرد دارند.

به طور مثال : کاغذ های مدیکال مصرفی در اتوکلاو توانایی تحمل حرارت بالای ناشی از بخار را دارند زیرا در اتوکلاو، بخار آب موجبات استریل قطعات را فراهم می کند.

روش های مرسوم استریل در بسته بندی تجهیزات پزشکی :

  1. اشعه گاما : در این روش استریل، با قرار دادن بسته های حاوی کالای پزشکی در یک محفظه کاملا ایزوله، اشعه گاما به آن تابیده می شود بنابراین در این روش کاربران برای استفاده از کاغذ مدیکال الزامی ندارند و استفاده از پاکت های پلیمری شفاف مناسب و اقتصادی تر است.
  2. گاز استریل : در این روش استریل، انتشار گاز اتیلن اکساید داخل بسته باعث استریل کالای پزشکی می شود.
  3. اتوکلاو : در این روش استریل، حرارت بالا در محفظه اتوکلاو باعث انتشار و نفوذ بخار آب می شود از آنجایی که بخار آب با دمای بالای ۱۰۰ درجه سلسیوس قدرت نفوذ بالایی دارد هر آنچه داخل محفظه استریل باشد را استریل می نماید  اتوکلاو ها در تمامی صنایع پزشکی از جمله دندان پزشکی ها و اتاق های عمل دیده می شوند. رول های مورد مصرف در این روش استریل، تای وک نام دارد.
  4. پلاسما : در این روش استریل، داخل محفظه ایی که قوس الکتریکی در آن برقرار می شود جریان الکتریکی بین آند و کاتد باعث استریل کالای پزشکی خواهد شد.