اگر به چاپ و گرافیک و همچنین آنالیز و ترکیب بسته بندی به شکل لباس بر تن صاحب آن نگاه کنیم دو ویژگی را متصور خواهیم شد،بسته بندی مانند لباس، نقش حفاظت در برابر فاکتورهای آسیب رسان را دارد و همچنین ظاهر لباس مبین شخصیت پوشنده آن می باشد
لذا چاپ که اصلی ترین فاکتور برقراری ارتباط کالا با مشتری می باشد باید علاوه بر انتقال اطلاعات اولیه که شامل برند تولید کننده، اسم و آدرس، اطلاعات سلامت مانند کد بهداشت، تاریخ انقضا، نحوه مصرف و شرایط نگه داری می تواند نشان دهنده سلیقه و فرهنگ تولید کننده نیز باشد از این رو اهمیت و الویت طرح و طراحی به عنوان ارکان چاپ در بسته بندی مطرح می شود روش های چاپ، نوع پوشش یا لمینیت بعد از چاپ همگی ابزارها تحقق ارتباط موثر بین کالا و مشتری می باشد بسیاری از کالاهایی که از نظر کیفی نسبت با رقبا یکسان هستند ولی فقط از مزیت چاپ و طراحی بالاتری برخورداراند در بازار با اقبال و فروش بهتری مواجه خواهند شد لذا رعایت کیفیت چاپ، طراحی، رنگ بندی ومیزان تطبیق رنگ و چاپ با محتوای بسته بندی از اصلی ترین وظایف تولید کنندگان لفاف های بسته بندی می باشد.