جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
نقش و مفهوم بسته بندی

نقش و مفهوم بسته بندی چیست؟

نقش و مفهوم بسته بندی چیست؟

در صنعت بسته بندی با استفاده از لفاف های مختلف، همواره سطح پوشش دهی به عنوان یک شاخص مطرح می باشد و آن عبارت است از : حداکثر پوشش با کمترین مقدار لفاف مصرفی، معنی ساده تر شاخص پوشش دهی این است که : با کمترین میزان لفاف، بیشترین حجم محصول را بسته بندی کنیم.

پاکت های ایستاده به علت داشتن پاشنه یا قاعده، دارای شکل هندسی سه بعدی و گنجایش قابل توجی نسبت به لفاف به کاررفته درخود را دارند بنابراین پاکت های ایستاده عدد پوشش دهی قابل قبولی را دارند

 

ویژگی های بسته بندی

 

  • ماندگاری بالا :پاکت های ایستاده زیپدار (استندآپ و باکس پوچ) به واسطه وجود زیپ، قادر به استفاده چندین مرحله ای هستند یعنی بعد از باز شدن درب پاکت توسط مصرف کننده و خارج نمودن قسمتی از محتویات محصول درون پاکت ایستاده، با بستن زیپ ارتباط مابین محصول با محیط بیرون قطع می شود و از تازگی و طراوت محصول کاسته نمی شود.
  • نمایش محصول : اکثر پاکت های که تولید می شوند توانایی قرارگیری به حالت ایستادهو استقرار روی قاعده خود را ندارند ولی پاکت های ایستاده به همین سبب طراحی و تولید می گردند که ایستاد بودن این نوع پاکت ها، جذابیت و زیبایی آن ها را دو چندان می نماید و همچنین در قفسه های فروشگاهی به شکل ویژه ایی قابل رویت می باشند. که باعث ایجاد انگیزه و رقبت بیشتر در مشتریان برای خرید محصولات بسته بندی شده توسط پاکت های ایستاده زیپدار می شود

بسته بندی ابتدایی ترین نیاز هر محصول پیش از عرضه به بازار می باشد چرا که تولید کنندگان برای شناساندن محصولات و برند تجاری خود، به یک بسته بندی ( لفاف و پاکت ) مناسب نیاز مبرمی دارند تا بتواند محافظت از محصول در حین حمل و نقل و نگهداری آن را پیش از فروش محیا کند. بسته بندی می ‌تواند ضمن معرفی نام، خواص، مشخصات فنی و شیمیایی، تاریخ مصرف، قیمت، طریقه مصرف و نگهداری صحیح، محافظت از کالا را تا زمان مصرف به عهده گیرد. همچنین بسته‌ بندی محصول با آنالیز مواد مناسب نسبت به نوع ترکیبات آن محصول می تواند موجب افزایش زمان نگهداری و انقضای کالای فاسد شدنی باشد.

 

هدف از بسته بندی

هدف از بسته بندی کردن مواد غذایی این است که هم زمان نگهداری آن ها افزایش یابد و هم کاملا از خطر عوامل فساد درونی و بیرونی(عدم نفوذ اکسیژن، آب، گرد و خاک و اشعه های مضر) حفظ شود. همچنین حمل و نقل مواد غذایی بهتر و آسان تر انجام گردد.

با توجه به علم بسته بندی، حفاظت فیزیکی، انبار کردن، بازاریابی، فروش و حفظ کیفیت محصول از مهم ترین اهداف بسته بندی است.

نقش بسته بندی

 

بسته‌ بندی کالا در تمامی جهان دو نقش بسیار مهم را ایفا می‌کند.

۱- مظروف ساختن کالا (نگهداری از کالا)

۲- معرفی بهتر کالا و تشویق مخاطب به خرید آن (عرضه و بازار رقابت)

تعریف بسته بندی

موسسه بین المللی استاندارد بسته بندی، آن را به عنوان پوشش محصول تلقی می کند. این حصار قادر است تا مطلوبیت های ذیل را ایجاد کند. در تعریفی ساده تر، بسته بندی به ظرفی گفته می شود که مظروفی را در خود جای می دهد.در موسسه استاندارد بریتانیا، واژه ی بسته بندی به عنوان هنری پویا که عملیات مورد استفاده در آماده سازی کالا برای حمل، نگهداری و یا تحویل به مشتری تعریف شده است. بسته‌ بندی یک فرآیند علمی وتجاری است که کارکرد های حافظت ونگهداری، حمل و نقل، بازاریابی و فروش را شامل می‌شود. بسته‌ بندی به معنای تهیه ظرف محافظ یا سیستمی که سلامت کالای «مظروف» را در فاصله تولید تا مصرف حفظ نماید و آن را در برابر ضربه و کوبش، فشار و لرزش، گرما و حرارت و غیره مصون نگه دارد. از سوی دیگر بسته ‌بندی به مثابه یک فرهنگ ملی و اقلیمی است که از طرفی باعث ایجاد ارتباط بین تولید کننده، توزیع کننده را فراهم می سازد و از سوی دیگر با مصرف کننده ارتباط موثر و قابل اطمینانی برقرار می ‌کند.

در واقع، بسته بندی می تواند ظرفی باشد که از کالا محافظت و نگهداری نماید. با خریدار ارتباط موثری برقرار کند و اطلاعات محصول را به او منتقل نماید. کالا را به درستی نمایش دهد و سودمندی آن را نشان دهد.

نقش و مفهوم بسته بندی