بسته بندی انواع گوشت مرغ و ماهی منجمد نیاز به پاکت های سه طرف دوخت و یا پاکت های وکیوم دارد که بصورت پاکت های آلومینیومی، پاکت های شفاف سه طرف دوخت ، پاکت های متالایزو یا پاکت های یک رو متالایز می باشد که باتوجه به اهمیت این کالا از نظر نفوذ ناپذیری هوا و میکروب حتما نیاز است پاکت های بسته بندی سه طرف دوخت مورد استفاده جز پاکت های وکیومی و مرغوب باشند که نوع پلی اتیلن و پلی استر و لمینت این پاکت ها باید با بکارگیری از تخصص و ماشین آلات بروز انجام پذیرد.
پاکت های شفاف سه طرف دوخت و پاکت های شفاف یک رو متالایز در صنایع بسته بندی آجیل و پاکت های بسته بندی خشکبار و پاکت های بسته بندی ادویه جات و مواد غذایی استفاده می شود. برای پاکت های وکیومی و پاکت هایی که نفوذ اکسیژن در آنها باعث خرابی محصول می شود نوع لفلاف و رول های استفاده شده از نظر ضخامت و کیفیت حائز اهمیت است .
پاکت های سه طرف دوخت که افت و یا کاغذی از این نوع پاکت ها محسوب می شوند که فقط خاصیت بسته بندی بدون وکیوم را دارند این پاکت ها با جلوه زیبایی که دارند حس نوستالوژیک به مصرف کننده می دهند در این حین حال دارای پلی اتیلن در قشای داخل هستند که باعث حفظ محصول از رطوبت و ماندگاری بالاتر آن می شود
انواع پاکت های وکیومی پاکت های سه طرف دوخت ، پاکت های یک رو متالایز ، پاکت های شفاف ، پاکت های ایستاده زیپ دار ، پاکت های استند آپ ، پاکت های زیپ کیپ ، پاکت های فلت باتم ، پاکت های چهار طرف دوخت ، پاکت های سه طرف دوخت دسته موزی یا پانچی ، پاکت بغل کاست، پاکت های بسته بندی محصولاتی نظیرخیار شور و زیتون، حبوبات، آجیل و خشکبار، شیرینی و شکلات، پشمک و تافی، چای و قهوه، قند و شکر، غذاهای منجمد، ادویه جات، سبزیجات خشک، گیاهان دارویی و… را می توانید از این مجموعه خریداری کنید.
بسته بندی فلزی اشکال مختلف دارد مانند قوطی کنسرو٬ قوطی نوشابه٬ قوطی آئروسل٬ تیوپ آلومینیومی٬ اسپری ها٬ قوطی های رنگ٬ محصولات پزشکی٬ بسته بندی مواد شیمیایی٬ قوطی های روغنهای غذایی و صنعتی٬ بشکه ها٬ گالن ها و… که ورقهای فولادی و ورقهای آلومینیومی عمده ترین مواد اولیه این صنعت می باشد. امروزه صنعت بسته بندی دارای جایگاه ویژه ای بوده و نیاز به بسته بندی های تخصصی از هر زمان دیگری بیشتر نمود پیدا کرده است. پاکت ها بخش اعظمی ازبسته بندی ها را بخود اختصاص داده و پاکت های ایستاده و مخصوصا پاکتهای ایستاده زیپدار (Stand up zipper pouch) بسیار مورد توجه هستند به گونه ای که در مدت زمان اندکی از پیداش آنها در تمامی سطوح اعم از غذایی و دارویی و آرایشی و بهداشتی و غیره مخاطبین خود را یافته اند . در ادامه به چند مورد از مزایای این پاکت ها اشاره میکنیم :
راندمان بسته بندی : در بسته بندی با لفاف های مختلف مورد همواره سطح پوشش دهی به عنوان یک شاخص مطرح بوده و آن عبارت است از حداکثر پوشش با کمترین مقدار لفاف مصرفی پاکت های ایستاده به علت داشتن زیره یا قاعده دارای شکل هندسی سه بعدی و گنجایش قابل توجی نسبت به لفاف بکاررفته درخود رادارند بنابراین پاکت های ایستاده یا دارای عدد پوشش دهی قابل قبولی هستند .
ماندگاری بالا : پاکت های ایستاده زیپدار (Stand up zipper pouch)به واسطه وجود زیپ قادر به استفاده چندین مرحله ای هستند یعنی بعد از باز شدن در پاکت توسط مصرف کننده و خارج نمودن قسمتی از کالای درون پاکت ایستاده با بستن زیپ مجددا ارتباط مابین محصوص با محیط بیرون قطع شده و از تازگی محصول کاسته نمی شود. نمایش محصول: اکثر پاکت های تولید شده توانایی قرار گرفتن به حالت ایستاده و استقرار روی قاعده خود را ندارند ولی پاکت های ایستاده به همین سبب طراحی و تولید شده اند که این مهم زیبایی و چشم اندازی آنها را دو چندان کرده است به همین سبب در قفسه های فروشگاهی براحتی رویت شده و مشتریان رقبت بیشتری برای خرید محصولات بسته بندی شده توسط پاکت های زیپ دار را دارند .
بسته بندی ابتدایی ترین نیاز هر محصول پیش از عرضه به بازار می باشد چرا که تولید کنندگان برای شناساندن خود و محصولاتشان و البته محافظت از محصول در حین حمل و نقل و نگهداری پیش از فروش به آن نیاز مبرمی دارند.
بسته بندی می تواند ضمن معرفی نام، خواص، مشخصات فنی و شیمیایی، تاریخ مصرف، قیمت، طریقه مصرف و نگهداری صحیح، محافظت آن کالا را تا زمان مصرف به عهده گیرد و در عین حال یک بسته بندی مطلوب قادر است موجب افزایش زمان حفظ و نگهداری کالای فاسد شدنی باشد.
هدف از بسته بندی
حفاظت فیزیکی، انبار کردن، بازاریابی و فروش و حفاظت از کیفیت محصول می باشد.
هدف از بسته بندی کردن مواد غذایی این است که هم زمان نگهداری آنها افزایش یابد و هم بطور کلی از خطر عوامل فساد درونی و بیرونی حفظ شود. همچنین حمل و نقل مواد غذائی بهتر و آسانتر انجام گردد.
نقش بسته بندی
بسته بندی کالا در تمامی جهان دو نقش بسیار مهم را ایفا میکند.
۱- مظروف ساختن کالا ( نگهداری کالا)
۲- معرفی بهتر کالا و تشویق مخاطب به خرید آن ( عرضه و بازار رقابت)
تعریف بسته بندی
موسسه بین المللی بسته بندی، آن را به عنوان پوشش محصول تلقی می کند. این حصار قادر است تا مطلوبیت های ذیل را ایجاد کند
ظرف باشد، از کالا محافظت و نگهداری نماید، با خریدار ارتباط برقرار کند و اطلاعات را به او منتقل نماید، کالا را نمایش دهد و سودمندی آن را نشان دهد.
در استاندارد بریتانیا واژه ی بسته بندی به عنوان هنر یا عملیات مورد استفاده در آماده سازی کالا برای حمل، نگهداری و یا تحویل به مشتری تعریف شده است .
در تعریفی ساده تر: بسته بندی به ظرفی است که مظروفی را در خود جای می دهد
بسته بندی یک عملیات تجاری پیچیده، پویا، علمی، هنری و بحث آفرین است که کارکرد های محافظت، نگهداری، حمل و نقل، اطلاع رسانی و فروش را شامل میشود.
بسته بندی به معنای تهیه «ظرف محافظ یا سیستمی که سلامت کالای «مظروف» را در فاصله تولید تا مصرف حفظ کند و آن را از ضربات، صدمات، فساد ، لرزش، فشار و ارتعاش، مصون نگه دارد». از سوی دیگر بستهبندی به مثابه یک فرهنگ بومی، یا ملی و اقلیمی سیستمی است که از سویی موجبات ایجاد ارتباط بین تولید کننده و توزیع کننده را فراهم می آورد و از سوی دیگر بین آن دو و مصرف کننده ارتباط منظم و قابل اطمینانی برقرار می کند.