شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اثرات چاپ مات و براق در جلوه ی بیشتر محصولات بسته بندی

اثرات چاپ مات و براق در جلوه ی بیشتر محصولات بسته بندی

محصولات بسته بندی : امروزه از اثرات چاپ مات و براق در بسته بندی محصولات غذایی و تجاری مانند : آجیل و خشکبار، شیرینی و شکلات، قهوه و چای، محصولات آرایشی و بهداشتی، غذای حیوانات خانگی و حتی قطعات الکترونیک و لوازم جانبی موبایل استفاده می شود. سالیان متمادی است که چاپ مات و براق در بسته بندی های جعبه و مقوا با روش چاپ افست با استفاده از یووی موضعی انجام می شود اما در بسته بندی پاکت های انعطاف پذیر،چاپ مات و براق به صورت (هلیو و فلکسو) از عمر کوتاه تری برخوردار است و می توان گفت این مدل چاپی ( چاپ مات و براق )، از جدید ترین تکنیک های چاپ در صنعت بسته بندی لفاف های منعطف می باشد. 

تلفیق سطوح چاپی با اثر دیداری مات و براق یکی از توانایی هایی است که در صنعت چاپ و بسته بندی برای افزایش جذابیت گرافیکی بسته بندی محصولات، به کار گرفته می شود کما اینکه یکی از قدیمی ترین متد های افزایش جلوه در چاپ لفاف های بسته بندی، استفاده از رنگ های متضاد یا به عبارتی با حداکثر کنتراست رنگ می باشد و تکنیک مات و براق در تداوم همین روش ابداع گردیده است. از افکت مات کردن در بخشی از سطح چاپ استفاده می شود تا بخش براق باقی مانده با جلوه ی بیشتری به چشم بیایید و جذاب تر و زیباتر دیده شود. دقیقا این امکان در چاپ به صورت برعکس هم ممکن می باشد یعنی بخشی از سطح مات را به شکل براق چاپ کنیم.

به هر حال اهمیت این موضوع در توانایی ماشین چاپ مورد نظر برای عملیات چاپ مات و براق خلاصه می شود. چرا که چاپ در یک سمت فیلم انجام می شود و عملیات براق کردن در سمت دیگر فیلم صورت می گیرد. پس علاوه بر اینکه قابلیت عملیات پذیر بودن دو طرف فیلم بسته بندی منتخب شرط لازم را دارد و امکان برعکس کردن فیلم حین چاپ توسط ماشین شرط لازم و کافی این عملیات می باشد.

در نهایت انتخاب رنگ در طراحی بسته بندی و تشخیص اینکه با مات کردن کدام بخش از سطح پاکت بسته بندی، تاثیر بیشتری در جذابیت بصری بسته بندی محصول ایجاد می کند هنر و توانمندی واحد گرافیک چاپخانه می باشد. جهت مات و براق کردن لفاف های بسته بندی، این امکان در بخش چاپ وجود دارد که ماشین های چاپ هلیوگراور و فلکسوگراور می توانند این آپشن را داشته باشند و این عملیات در بخش بعد از لمینیت توسط یونیت مات کن موضعی و یا براق کن موضعی به صورت جداگانه انجام می پذیرد. عموما تکنیک چاپ مات و براق در بسته بندی کالاهایی به کاربرده می شود که نسبتا گران قیمت و ارزشمند باشند و هزینه سربار بسته بندی آن ها کمتر از ۵ درصد باشد و یا اگر هزینه سربار بیشتر از ۵ درصد باشد سفارش دهنده بسته بندی مات و براق باید از اثر ارزش افزوده این تلفیق مطمئن باشد تا بسته بندی محصول مقرون به صرفه و اقتصادی باشد.